tiistai 26. kesäkuuta 2012

Magdeburgin tekemättömyydestä matkustuspäivän hulinaan

Pitkästä aikaa taas blogikirjoitus, edellisestä on aikaa jaksamisen ja nettiyhteyksien huonouden/puuttumisen takia.

Nyt ollaan jo Kööpenhaminassa, vaikkakaan tänne ei suoraan Wienistä päädytty. Ensin kävimme kolmen yön reissun Magdeburgissa, joka oli todella pieni paikka. Siis tekemiseltään, kooltaan se oli vähän liiankin iso, sillä meidän City Inn Magdeburg -hostelli sijaitsi 2 ratikan ja bussin vaihdon päässä lentokentän vieressä, jonka takia aloimmekin kutsumaan sitä oikeammin City Out Magdeburgiksi. Kahden kokonaisen päivän aikana söimme paljon Atrian einestyylistä ruokaa jostain hostellin automaatista, kävimme elokuvateatterissa katsomassa saksaksi dubatun Snow White and The Huntsman -elokuvan ja teimme ostoksia. Enimmäkseen aika meni lekotellessa ja levähtäessä, vaikka stressiä kasvatti ainakin allekirjoittaneelle huoneen telkkarin ja internet-yhteyden yhteistyökielteisyys. Jäipä pari europeliä katsomatta, vaikka kerrankin oli aikaa...

City inn Magdeburg tosiaan...

Pelastava enkeli, kun saavuttiin hostellille

Tänään lähdimme Magdeburgista sitten pois, kommelluksien kera. Edellisenä iltana laitettiin hieman aikaisempi aamuherätys (kello 3.56), että kerkiäisimme sieltä perältä 6:lta lähtevään junaan. Se tarkoitti, että piti ottaa 5.11 lähtevä bussi, joka vie juuri ja juuri oikeaan aikaan ratikkapysäkin viereen, joka vie keskusrautatieasemalle. No eikö siinä käy niin, että emme osanneet hypätä oikealla pysäkillä pois, vaan menimme yhden liian pitkälle. Sen vuoksi, vaikka kovasti juosten yritimme, emme ehtineet ratikkaan numero 3, joka oli ainoa suoraan asemalle menevä ratikka, jolla kerkiäisimme ajoissa.Onneksi samalta pysäkiltä myös numero 9 vei aseman lähelle (n. 800 m päähän) sopivaan aikaan, joten ehdimme sittenkin junaan oikeaan aikaan.

Junamatkakaan vaan ei sujunut ongelmitta. Ensimmäinen paikallisjuna nimittäin myöhästyi juuri sen 15 minuuttia, joka oli varattu siirtymiseen Hampurin junaan. Toivon jo menettäneenä kuitenkin ulos astuessa huomasimme kolmen laiturin päässä junan, jonka kyljessä luki "Hampurg Hbf". Juna oli ilmeisesti jäänyt odottamaan myöhästynyttä junaamme, sillä 08.02 oli samalla sen lähtöaika, mutta myös se kellonlyömä, jolla me astuimme laiturille. Pistettiin siis juoksuksi, ja "entschuldigung" (anteeksi saksaksi) huutojen jälkeen ehdimme kuin ehdimmekin 08.03 Hampurin junaan. Juna lähti liikkeelle kello 08.04.

Junassa

Muuten ei ole ollut ongelmia tänään. Ollaan päästy hostelliin, saatu vaihdettua ilmeisesti rempassa ollut huone kunnolliseen, syöty Burger Kingissä, käyty Tivolissa ja paistettu iltapalakananmunat. Huomenna olisi tarkoitus lähteä katsomaan Ripley's Believe it or not -näyttely/museota ja tepastelemaan Kristianiaan. Sen lisäksi jos ruokakauppa löydetään, voimme olla itseemme tyytyväisiä.

Vuoristorataan jonottamassa

Iso pytinki = Danhostel

Munat ja nuudelit mukana

Sitä seuraavana päivänä alkaakin sitten viimeinen matkustuspäivä interrailkortilla, 29 päivä ollaan jo illalla Turussa. Matka mennyt vähän liian nopeasti ohi, mutta ihan hyvä tulla kotiin. Mutta eikun ensi kertaan.